Με αφορμή το σαμποτάζ στη ζεύξη του Μαλιακού από το μαύρο μέτωπο (ψευτοΚΚΕ,
ΣΥΝ, Καραμανλική ΝΔ, κλίκα Γ. Παπανδρέου-Σημίτη-Λαλιώτη στο ΠΑΣΟΚ) θα αναφέρουμε
εδώ μερικά πιο μικρά αλλά με σοβαρές επιπτώσεις στην οικονομία της χώρας σαμποτάζ
σε συγκοινωνιακές υποδομές. Όλα αυτά κινούνται στην ίδια λογική. Μερικοί κάτοικοι,
μέλη του ψευτοΚΚΕ ή του Συνασπισμού μαζί με μερικούς οικολόγους, ή πολιτιστικοί
σύλλογοι ή άλλοι φορείς που ελέγχονται από αυτούς προσφεύγουν στο Συμβούλιο
της Επικρατείας. Οι λόγοι είναι είτε περιβαλλοντικοί (προστασία των πουλιών
ή προστασία του χόρτου), είτε προστασία των αρχαίων. Εκεί υπάρχουν οι επίγονοι
του βιομηχανοκτόνου Δεκλερή που είτε ακυρώνουν είτε καθυστερούν το έργο. Αν
το έργο καθυστερήσει το κόστος κατασκευής του ανεβαίνει και τότε υπάρχουν δύο
πιθανότητες. Ή το έργο ακυρώνεται αφού κρίνεται οικονομικά ασύμφορο ή πληρώνει
ο κρατικός κορβανάς τα παραπάνω χρήματα, δηλαδή οι έλληνες φορολογούμενοι πολίτες.
Ας δούμε μερικά παραδείγματα που αντιγράφουμε από την Ελευθεροτυπία
της 1-10.
Περιφερειακή Υμηττού
Δύο χρόνια καθυστέρησης στην παράδοσή της και αύξηση του κόστους από τα 38 στα
85 δισ. δρχ., δηλαδή 123% επί του αρχικού προϋπολογισμού. Από το 1993 είχαν
αρχίσει οι αντιδράσεις. Το Αμερικανικό Κολέγιο, ο Δήμος Αγ. Παρασκευής και πολιτιστικοί
σύλλογοι της περιοχής προσέφυγαν στο ΣτΕ ζητώντας να αρθεί απόφαση του νομάρχη
Αττικής με την οποία αποχαρακτηρίζονταν 360 στρέμματα στον Υμηττό, τα οποία
είχαν κηρυχθεί αναδασωτέα έκταση. Ακολουθούν και άλλες προσφυγές, ενώ η πρώτη
απόφαση εκδίδεται το Φεβρουάριο του 1998 και κρίνει αντισυνταγματικές τις διατάξεις
δύο νόμων για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, αλλά και για τη χωροθέτηση
του έργου. Την ίδια χρονιά το ΣτΕ αποφασίζει την προσωρινή διακοπή της κοπής
δέντρων στο κομμάτι της λεωφόρου που περνά από την Αγία Παρασκευή. Ακολουθούν
κινητοποιήσεις της Συντονιστικής Επιτροπής Αγώνα κατά της Κατασκευής της Περιφερειακής,
με συγκεντρώσεις και κλείσιμο δρόμων, καθώς αρχίζει η αποψίλωση. Το 2000 έχουμε
καινούργια προσφυγή της Ελληνικής Εταιρείας Προστασίας της Φύσης, αλλά απορρίπτεται
τον επόμενο χρόνο.
Μαραθώνια διαδρομή
Η αρχική σκέψη για δημιουργία κλειστού αυτοκινητοδρόμου με τρεις λωρίδες ναυαγεί,
καθώς τα σχέδια “σκόνταψαν” σε αντιδράσεις κατοίκων και τοπικών φορέων που προσέφυγαν
στο ΣτΕ για το κόστος των απαλλοτριώσεων και την κοπή δέντρων. Ύστερα από πολλές
περιπέτειες και χάσιμο χρόνου, αποφασίστηκε να μη γίνει η διαπλάτυνση του δρόμου
στα 32 μέτρα αλλά να περιοριστεί στα 23. Οι κάτοικοι και οι φορείς όμως συνέχιζαν
να προσφεύγουν στο ΣτΕ, ακόμη και μετά την απόρριψη των αρχικών τους προσφυγών.
Υπόγειο γκαράζ στην πλατεία Κολωνακίου
Πεντακόσιες θέσεις πάρκινγκ χάθηκαν στο κέντρο της Αθήνας έπειτα από προσφυγές
στο ΣτΕ κατοίκων του Κολωνακίου. Η σύμβαση με την κατασκευάστρια εταιρεία υπογράφηκε
στις αρχές Ιουνίου του 1999. Ενάμιση μήνα αργότερα, εννέα κάτοικοι του Κολωνακίου
προσέφυγαν στο ΣτΕ ζητώντας να σταματήσουν τα έργα, υποστηρίζοντας ότι “θα προκαλέσουν
ανεπανόρθωτη βλάβη στη σωματική και ψυχική υγεία των κατοίκων της περιοχής και
γενικότερα στην ποιότητα ζωής τους, εξαιτίας του θορύβου, της ρύπανσης και της
κατάληψης κοινόχρηστων χώρων”. Η αίτησή τους για αναστολή των εργασιών απορρίπτεται
στις 23/8/1999, αλλά στη συζήτηση της κύριας προσφυγής τον επόμενο Ιούνιο δικαιώνονται,
με αποτέλεσμα να μην ολοκληρωθεί ποτέ το έργο.
Στη Βόρεια Ελλάδα
Στο νομό Θεσσαλονίκης, αντιδράσεις κατοίκων δεν επιτρέπουν τη διάνοιξη του δρόμου
Φοίνικα-αεροδρομίου, με 3 λωρίδες ανά κατεύθυνση, στην περιοχή του Φοίνικα.
Η λειτουργία κέντρου απεξάρτησης στην οδό Αναγεννήσεως και αντίστοιχου τμήματος
στο νοσοκομείο Άγιος Παύλος, καθώς και κέντρου επανένταξης ψυχασθενών στο Μελισσοχώρι
ματαιώθηκαν από τις αντιδράσεις κατοίκων και εργαζομένων. Η ανάπλαση της παραλίας
Καλαμαριάς, που ήταν βούρκος, καθυστερούσε από προσφυγές κατοίκων στο ΣτΕ.
Κάτοικοι της Βέροιας αντιδρούν στην κατασκευή του κάθετου άξονα στην Εγνατία
Οδό, που θα φτάσει έως τη Σκύδρα και θα συνδέσει Βέροια και Νάουσα, ενώ η χάραξή
του έχει γίνει από το '97 και το έργο είναι ώριμο για δημοπράτηση.
Το μεγάλο έργο στο Μαυρονέρι Πιερίας που θα εξασφάλιζε νερό σε 156.000 στρέμματα
γης δεν προχώρησε, γιατί έπρεπε να προστατευθεί το... σιδερόχορτο. Μένει ακόμη
νεκρό γράμμα αγωγός 72 χιλιομέτρων, γιατί για ενάμιση χρόνο δεν κλείνει κομμάτι
2,5 χιλιομέτρων, λόγω αρχαιολογικής υπηρεσίας. Στον ίδιο νομό, οδικό έργο που
θα συνδέει τη Μέση Μηλιά με την Ανω Μηλιά δεν εκτελείται, γιατί οι κάτοικοι
θεωρούν ότι το πλάτος του δρόμου είναι μεγαλύτερο των αναγκών τους, ενώ το φράγμα
του Μόρνα βρέθηκε στό επίκεντρο του ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ενωσης από
προσφυγή περιβαλλοντικών οργανώσεων, κι αυτό γιατί εκρίθη ότι δεν ήταν δασοτεχνικό,
αλλά κανονικό έργο και έπρεπε να συνοδευτεί από μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων.
Στη Χαλκιδική, ο δημάρχος Σιθωνίας και κάτοικοι της Νικήτης αντιδρούν στην κατασκευή
περιμετρικής οδού και ζητούν νέα χάραξη, προκειμένου ο δρόμος από Μουδανιά έως
Ν. Μαρμαρά να διέρχεται μέσα από την κατοικημένη περιοχή. Επίσης εκκρεμεί προσφυγή
κατοίκων για το λιμάνι στα Πυργαδίκια.